– A mindenkori kormány leginkább a közúti infrastruktúra fejlesztésével, a szolgáltatási színvonalának emelésével segíti a biztonságos közlekedést – hangsúlyozta Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerdán a közlekedési kultúra napja nyitórendezvényén, Budapesten.
Az ITM államtitkára az MTI szerint elmondta, Magyarországon a rendszerváltás idején még évente több mint 2400-an haltak meg a hazai utakon. Ez a mutató kevesebb mint a negyedére csökkent, a halálos áldozatok száma tartósan évi hatszáz körül alakul. Részben a járványhelyzet miatti korlátozások is hozzájárultak ahhoz, hogy 2020-ban félezernél kevesebben veszítették életüket közúti balesetben – tette hozzá.
Mosóczi László kiemelte, Magyarország az európai célokkal összhangban 2030-ra a felére csökkentené, 2050-re pedig nullához közelítené a közúti balesetben elhunytak számát.
Az államtitkár ismertette:
Magyarországon a gyorsforgalmi hálózat teljes hosszát 2010 óta 1300 kilométerről 2000 kilométer közelébe növelték, 2019 óta minden évben száz kilométernél több új autópályát és autóutat adtak át.
A településeket átszelő főutak forgalmát elvezetve csökkentik a baleseti kockázatokat a városokban és a falvakban is. Hozzátette, hogy a hálózatbővítés mellett a meglévő utak műszaki állapotának javításáért is sokat tettek az elmúlt időszakban.
– Az előző évtizedben a Magyar Közút beruházásaiban mintegy hatezer kilométeren újultak meg jellemzően alsóbbrendű utak. Nem kis részben a Magyar falu program forrásainak köszönhetően tavaly több mint 1250 kilométernyi szakaszt tettek rendbe a kivitelezők. Várakozások szerint ezt az évtizedes rekordot idén sikerülhet felülmúlni, 2022-ben 1500 kilométer hosszúságban terveznek közúti beruházásokat – mondta az államtitkár.
Mosóczi László kitért arra, hogy folyamatosan gyarapodik a kiépített és kijelölt kerékpárutak hálózata is. Példaként említette, hogy megépítik az EuroVelo 6 Duna menti kerékpárút Rajka és Százhalombatta közötti szakaszát, a Budapest–Balaton-összeköttetést, valamint teljes hosszban korszerűsítik a balatoni bringakört.
– A közutak tehermentesítését, és ezzel a közlekedésbiztonsági helyzet javítását szolgálja a közösségi közlekedési kínálat versenyképességének erősítése is – jelentette ki az államtitkár. – Az infrastruktúra és szolgáltatások egyre magasabb minősége fontos összetevője a biztonságos közlekedésnek, de általában tíz közúti balesetből kilencet emberi mulasztás okoz. Az idei év különösen lesújtóan kezdődött a vasúti átjárós balesetek szempontjából – hívta fel a figyelmet az államtitkár.
Fónagy János, a közlekedési kultúra napja rendezvénysorozatot koordináló Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) elnöke a megnyitórendezvényen a közlekedési kultúra fejlesztésének fontosságát, az ehhez szükséges szemléletváltás jelentőségét emelte ki. – Az először hét évvel ezelőtt meghirdetett közlekedési kultúra napja rendezvénysorozathoz egyre többen csatlakoznak, az idén már 85 szervezet több mint 160 programot hirdetett meg, a célzott programokkal valamennyi korosztályt el kívánják érni – mondta.
Haris Hajrulahovic, a WHO magyarországi irodájának vezetője arról beszélt, hogy közlekedési balesetekben a világon évente 1,3 millióan halnak meg, és mintegy ötvenmillióan sérülnek meg.
A közlekedési balesetben sérültek ellátása az egészségügy számára egyre több feladatot jelent. A világszervezet rendszeresen elkészíti globális helyzetjelentését a közúti közlekedés biztonságáról, amelynek megállapításait a későbbi tervekben figyelembe szokták venni. Sebastian Belz, az Európai Közlekedéstudományi Platform főtitkára méltatta az egyik legnagyobb és legaktívabb tagjuk, a Közlekedéstudományi Egyesület tevékenységét, amelyet a közlekedési kultúra fejlesztéséért tesz.
Bíró József, a KTE Közlekedésbiztonsági Tagozat elnöke ismertette, hogy az idén nyolc pályázat jelent meg közlekedési kultúra értékeinek megmutatására.
Az elismeréséket a közlekedési kultúra napja nyitórendezvényen adták át.
Az Év hídja díjat a Városligeti Zielinski híd kapta. Az Év körforgalma elismerést a Tiszaföldváron a 4633-4628-as összekötő utak csomópontjában lévő körforgalom nyerte. Az Év KRESZ-parkja díjat megosztva a Ferencvárosi Csicsergő Óvoda és a Rákosmenti Napsugár Óvoda, az Év kerékpárútja pályázatot a Kaposvár–Deseda-tó kerékpárút nyerte. Díjazták a közlekedésbiztonsági fotópályázatra beérkezett legjobb pályaműveket, valamint az év közlekedési kiadványait, az év példaértékű közlekedésbiztonsági társadalmi felelősségvállalóit és az általános iskolások rajzait is.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Mirkó István)