A közlekedők egymás iránti tiszteletére hívja fel a figyelmet minden év május 11-én A Közlekedési Kultúra Napja rendezvénysorozat Magyarországon.
- 2015-ben szerveztük az első kampányt, tizenöt közlekedési partnerszervezettel. Azóta folyamatosan nő a csatlakozók száma. Büszkék vagyunk rá, hogy 2024-ben országosan száznál is több szervezet érzi fontosnak a közlekedési kultúra üzenetének átadását a társadalom felé, és készül aktivitással – összegezte Bíró József, a kampány ötletgazdája, a Közlekedéstudományi Egyesület társelnöke.
Magyarországon több mint 5 millió gépjármű, és mintegy kétmilliárd közlekedő van. A közlekedés egy folyamatosan fejlődő lehetőség úticélunk elérésére, és nem stresszforrásnak, hanem élménynek kellene lennie. Mivel egyre többen, többféle eszközzel közlekedünk, fel kell ismernünk, hogy egymásra vagyunk utalva, együtt kell működnünk, hogy biztonságosan jussunk el az úticélunkhoz. A Közlekedési Kultúra Napja kampányának üzenete, hogy ez egyéni szinten kezdődik a másik közlekedő tiszteletével, és kedvességgel, a családokban jó példa mutatásával a következő generációk felé.
A Közlekedési Kultúra Napja méltó alkalom arra is, hogy megköszönjük a közlekedésben, a közlekedésért dolgozók munkáját, helytállását. Az idei évben készített „Közlekedésbiztonság, közlekedési kultúra Magyarországon 2024” országos reprezentatív közvélemény-kutatás adatai szerint a megkérdezettek mintegy 80%-a hasznosnak, illetve nagyon hasznosnak tartja, hogy kiemelten foglalkoznak a közlekedési kultúrával.
A tizedik kampány idei indító sajtótájékoztatóján az indulás óta aktív partnerek közül az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság, a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara, a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI), a Magyar Közút NZRT., és a főszervező Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) képviselői összegezték az elmúlt tíz év tapasztalatait, és új célokat tűztek ki, amelyekkel még hatékonyabb lehet a figyelemfelhívás. Jelentős aktivitásokkal készülnek idén is az ország közlekedése szempontjából meghatározó cégek, vállalatok, mint például a MÁV, a GYSEV, a VOLÁNBUSZ, a BKK, az Országos Mentőszolgálat, a NIT Hungary, a Hungaroring Groupama Tanpálya, a Magyar Közlekedési Szövetség, a HRSP Magyarország Egyesülete.
A szakmai konferenciák mellett idén is kiírták az Év kerékpárútja, az Év körforgalma, az Év hídja, az Év társadalmi felelősségvállalása, az Év közlekedési kiadványa, az Év közlekedésbiztonsági fotója díjat, látható lesz a kültéri közlekedésbiztonsági vándorplakát-kiállítás.
A rádiókban és a streaming felületeken elérhető a tizedik alkalomra készült, Mondd ki akarsz lenni című dal, amely Feng Ya Ou énekes szerzeménye. A szervezők az idei indító sajtótájékoztatón arra bíztattak mindenkit, hogy május 11-én csatlakozzon a programsorozathoz, és tegyen azért, hogy legyen minden nap a kulturált közlekedés napja!
A programsorozatról további információk itt találhatók, a videók pedig itt nézhetők.