A közlekedési kultúra napjához kapcsolódóan több, a biztonságos közlekedést elősegítő intézkedést is kezdeményez a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), összhangban a szolgáltató tavaly elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégiájával. Májustól fokozatosan kerülnek ki a fővárosban közlekedő autóbuszok és trolibuszok hátuljára, illetve oldalára a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricák, több nyugat-európai városban már alkalmazott minta alapján. Az állandó matricák kihelyezésével párhuzamosan egy átfogó kampány keretében közel 120 autóbusz hátulján is megjelennek a holttérre figyelmeztető, nagyobb méretű plakátok. A BKK továbbá idén is folytatja a 2023-ban indított Sulizóna-programját, hogy az iskolák környékén is javuljon a már önállóan közlekedő gyermekek biztonsága – írja portálunkhoz eljuttatott közleményében a fővárosi közlekedésszervező.
Többek között francia és brit gyakorlatot követve holttérmatricákkal és plakátokkal látja el a fővárosban közlekedő autó- és trolibuszokat a BKK, hogy felhívja a járművezetők, a kerékpárral, rollerrel vagy gyalog közlekedők figyelmét a biztonságos közlekedésre. Az élénk, sárga színű matricák autóbuszok és trolik hátuljára és oldalára kerülnek ki májustól kezdődően. A matricákon – amelyeken a „Vigyázz, holttér!” felirat olvasható magyarul és angolul – fekete ábra jelzi az autóbusz körüli holtteret. A járművek hátulján elhelyezett matrica menet közben, míg az oldalmatrica a busz mellett piros lámpánál várakozók számára hasznos, hiszen utal arra, hogy a vezetőfülke mellett állva holttérben van a közlekedő, így a busz- vagy troli sofőrje nem láthatja. A matricák kihelyezésénél a BKK számára fontos szempont volt, hogy a közlekedők számára jól látható helyen legyenek, továbbá, hogy valamennyi autóbusz- és trolibusztípusnál egységesen lehessen elhelyezni őket. Az állandó matricák kihelyezésével párhuzamosan közel 120 autóbusz hátulján is megjelennek holttérre figyelmeztető, nagyobb méretű plakátok.
A BKK kampánya mindazonáltal nem csak az autóbuszok és trolibuszok környezetében haladó közlekedőket célozza, hanem a járművezetőket is, hiszen mint írják, a biztonságos közlekedés mindannyiunk közös felelőssége. A buszok, trolibuszok vezetői nap, mint nap szembesülnek olyan helyzetekkel, amelyek különös odafigyelést igényelnek, ezért munkájukat segítve a BKK szolgáltatói szemléletformálásra fókuszáló oktatást biztosítanak számukra. A program keretében rövid, edukációs videót is készít a társaság, amely a BKK honlapján és közösségi oldalain lesz elérhető. A közlekedési kultúra napján indított intézkedések célja, hogy a Budapesten közlekedők – közlekedési módtól függetlenül – minél magabiztosabban és tudatosabban közlekedjenek, valamint, hogy csökkenjen az utakon a konfliktusok száma.
Folytatódik a Sulizóna-program
A BKK azt is közölte, hogy a kerületi önkormányzatokkal, valamint a MOME Innovációs Központjával közösen idén is folytatja a 2023-ban indított Sulizóna-programját, hogy biztonságosabb környezetet teremtsen a legvédtelenebb úthasználóknak, javuljon a már önállóan közlekedő gyermekek biztonsága és biztonságérzete, valamint csökkenjenek az iskolák környezetében tapasztalható közlekedési veszélyek. A program hosszú távú célja, hogy az iskolák környékén a közlekedés veszélyeinek csökkenésével minél többen menjenek szívesen iskolába gyalog vagy kerékpárral, akár egyedül, akár szülőkkel, és csak azért senki ne jöjjön autóval, mert nem tartja eléggé biztonságosnak az egyéb módokon történő közlekedést. Jelenleg három fővárosi iskola bevonásával zajlik a program, a BKK azonban további intézmények jelentkezését is várja. Az iskolák a kerületi önkormányzat felé jelezhetik csatlakozási szándékukat, az önkormányzatok és a BKK pedig minden szakmai támogatást és tudást megad a sulizónává történő átalakításához – írják. A Sulizóna-programba most bárki személyesen is betekinthet május 11-én, szombaton, a Hősök terén, a Tour de Hongrie-n, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a program részleteivel, továbbá lehetőség van egy játékos kvíz kitöltésére is.
A BKK hangsúlyozza, hogy fontos számára az ügyfelek véleménye és az érintett társadalmi csoportok közreműködése. A társaság mind a holttérre figyelmeztető program, mind a Sulizóna-projekt előtt és közben több egyeztetést, workshopot – a Sulizóna kapcsán pedig nemrég egy webinárt is – tartott, és a különböző platformokon nyert tapasztalatok alapján választotta ki a megvalósításhoz szükséges eszközöket.
Fotók: BKK