- Egy brit felmérés szerint az autósok négyötöde lát rendszeresen gyorshajtókat.
- Több mint 50 százalék azoknak az aránya, akik szerint a gyorshajtás része a közlekedésnek.
- A RAC (brit autóklub) szomorúnak tartja az eredményeket.
A közlekedésbiztonság erősítésére lenne szükség egy új felmérés eredményei alapján – írja az Independent című lap. A brit autóklub (Royal Automobile Club, RAC) Egyesült Királyságban 2700 sofőr megkérdezésével végzett kutatása szerint az autósok majdnem háromnegyede, 72 százaléka egyfajta célnak tekinti az aktuális sebességkorlátozás elérését.
A válaszadók 81 százaléka azt mondta: rendszeresen lát olyan autóst, akik semmibe veszik a sebességhatárokat. Sokan, nevezetesen a megkérdezettek 55 százaléka szerint a brit autósok közlekedési kultúrájához hozzátartozik, hogy elfogadhatónak tartják a gyorshajtást. A probléma megoldását az autósok 39 százaléka a kamerák hálózatának bővítésében, 26 százalékuk rögzített sebességmérő radarok kihelyezésében látja.
A RAC szakértői azért tartják különösen szomorúnak az eredményeket, mert a brit utakon a halálos balesetek 21 százalékát gyorshajtó vezetők okozzák. A londoni közlekedési minisztérium adatai szerint 2023-ban 314 ember vesztette életét azért, mert valaki figyelmen kívül hagyta a sebességkorlátozást. Ez az elmúlt tíz évben a legmagasabb adat volt.
A RAC felmérésében megkérdezett autósok 58 százaléka elismerte, hogy az az autópályákon gyakran átlépi a sebességkorlátozást vezetés közben. A maximum 50-60 kilométer/órás utakon is 40-50 százalékék azok aránya, akik bevallják, hogy időnként ennél a tempónál gyorsabban hajtanak. Ezt különösen nagy gondnak tartják a RAC szakértői, mivel – szemben az autópályákkal, ahol nem kell lassú járművekkel és gyalogosokkal számolni – a városias, országúti környezetben a legsérülékenyebb közlekedőket veszélyeztetik a gyorshajtók.
Hogyan vennék elejét a gyorshajtásoknak a magyarok?
A Totalcar megbízásából a Pulzus Kutató tavaly ősszel végzett egy felmérést, hogy miként büntetné a magyar lakosság az extrém gyorshajtást. A válaszadók legnagyobb része – 45 százaléka – a jogosítvány hosszú időre történő elvételét látta akkor a legjobb megoldásnak.
A válaszadók harmada a jövedelemarányos bírság bevezetésével értene egyet, míg 11 százalékuk szerint átmenetileg el lehetne venni a sofőrtől az autót.

