Gyorsabb tempó és szigorúbb szabályok jöhetnek az új KRESZ-ben

Forradalmi változások várnak a magyar közlekedőkre az új szabályokkal. A módosított KRESZ 140 kilométer/órás sebességhatárt is megengedhet bizonyos szakaszokon.

Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár jelentette be az új KRESZ koncepciót a Közlekedési Kultúra Napja rendezvénysorozaton. A 70 szervezet és több mint 100 szakértő bevonásával készült tervezet több mint 700 észrevételt dolgozott fel, és jelentős sebességhatár emeléseket tartalmaz az autópálya használóknak. Szakértőt kérdeztünk.

Új KRESZ: gyorsabb tempó és biztonságosabb közlekedés

A TEOL cikke szerint autóúton a jelenlegi 110 helyett akár 120 kilométer/órás sebességhatárt is megengedhet az új rendelet, autópálya egyes szakaszain pedig akár 140 kilométer/órás gyors szakaszokat is kijelölhetnek. A teherautók, buszok és utánfutót vontató járműszerelvény lakott területen kívül mindenhol 90 kilométer/órával mehetnek majd, ami jelentős emelés a jelenlegi 70/80-as határhoz képest.

Az új KRESZ koncepció szerint cipzárelv alkalmazása is bekerül a szabályozásba, amikor két sáv közül az egyik megszűnik. A suli övezet szabályai is változnak: óvodák és iskolák közelében 30 kilométer/órás sebességhatár lenne tanítási időben, fokozott óvatossággal.

A kerékpáros közlekedés is új szabályokat kap: járdán és gyalogos övezetben maximum 10 kilométer/órával tekerhetnének, míg gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott szakaszokon 25 kilométer/óra lenne a határérték.

Közösségi közlekedési eszközök használatánál pedig lakott területen kívül 3 év alatti gyerekkel csak ülve lehetne majd utazni. Életmentő újítás lehet, hogy gyalogosként az úttesten és vasúti átjáróban tilos lesz mobiltelefont használni. 

Dr. Farkas Károly, a Magyar Autóklub Közép-dunántúli Régiójának elnöke elmondta nekünk, mit gondol az új KRESZ koncepcióról:

Alapvetően ez most egy felmérés is, amit társadalmi egyeztetésre fognak adni, még semmi nincs kőbe vésve. Mindenesetre a tervezet maga nagyon időszerű. 1975 óta ugyanazok a jogszabályok vannak és ezeken módosítanak időről-időre, szükség van egy teljes körű új KRESZ-re. Hogy pontosan ebből mi valósul meg, az idő és a visszajelzések még eldöntik.