A Közlekedési Kultúra napján elindult a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) #közlekedjbiztonságosan kampánya, melynek egyik szakmai partnere a M1RA. A közút nem versenypálya, de a biztonság tekintetében hasonló szemléletmód szükséges mindkét környezetben.
A M1RA 2017 óta számos versenyző biztonságára ügyelt, miközben a TCR International Series és a TCR Eastern Europe bajnoki címeit is elhódította. A sikerek kulcsa a gyorsaság és a biztonság egészséges egyensúlyának kialakítása Vári Dénes csapattag szerint.
„Az autósportban mindenki azon dolgozik, hogy az ő autója legyen a leggyorsabb a pályán. Ennek érdekében minden csapat feszegeti a határokat. Nagy időnyomás alatt dolgozunk a versenyeken, és az ilyen kiélezett helyzetekben éppen az szorulhat a háttérbe, aminek a legfontosabbnak kell lennie: a biztonság. Ezért fordítunk kiemelt figyelmet rá, mondhatni a biztonság a nulladik lépés, minden más csak utána következik” – fogalmazott Vári Dénes.
„Az autósport veszélyes” – ez a felirat az összes pályán megtalálható, és a biztonságos környezet kialakítása nagyfokú odafigyelést követel meg a csapattagoktól.
A biztonságra való törekvés mindenhol hasonló
„Az a cél, hogy a veszélyek kialakulását megelőzzük, illetve az előfordulási esélyüket minimálisra csökkentsük a megfelelő felkészüléssel, eszközökkel és körültekintéssel – magyarázta a M1RA szakembere.
„Ha mindezek ellenére mégis bekövetkezik a baj, akkor pontosan tudnunk kell, mit, mivel és hogyan tegyünk annak a leggyorsabb és leghatékonyabb megoldása és elhárítása érdekében” – tette hozzá. A biztonság tekintetében nagyon hasonló hozzáállásra van szükség az autósportban is, mint a közúti közlekedésben. Vári Dénes erre hozott érdekes, szemléltető példát:
„amikor az autóval elhaladok egy játszótér mellett, fel kell készülnöm arra, hogy kigurul a labda az útra és egy óvatlan gyerek hirtelen utánaszalad a kocsi elé. Lehet, hogy ezerszer elmegyek ott úgy, hogy nincs labda, nincs gyerek és nincs baj sem, de mindig számításba kell venni, hogy ezeregyedszerre megtörténhet, és akkor tudni kell megfelelően reagálni. Ugyanez a helyzet a versenypályán is. Lehet, hogy egy szerszám, ami nem a helyére került vissza a nagy sietségben, éppen nincsen útban, de ha veszélyhelyzetben mégis orra esünk benne, akkor azzal csak tetézzük a bajt.
Gyorsan kell reagálni
„A munkánk része, hogy minél rövidebb idő alatt a legjobb döntéseket hozzuk meg. Ha biztonságban és nyugalomban dolgozunk, több időnk marad arra, hogy a feladatunkat végezzük” – magyarázta Vári Dénes.
Ez szintén párhuzamba állítható a közúti közlekedéssel, hiszen sok esetben rövid idő alatt kell a lehető legjobb döntéseket meghozni, és bizony nem mindegy, hogy ezt milyen körülmények között teszi meg a sofőr.