Kezdésnek két miskolci zebránál alkalmaztak új, Nyugat-Európában már mindennaposnak számító felfestést, de az önkormányzat tervezi, hogy további gyalogátkelőket is ilyen módon alakít át.
Fehér színűek, csupán néhány méter hosszúak és életeket menthetnek azok a szaggatott vonalak, amelyek mostantól az Avason, a Klapka György utcán található gyalogátkelőhely előtt öt méterrel jelzik az autósoknak, hol kell megállniuk, mikor gyalogos kel át az úton. Ez a fajta felfestés Nyugat-Európában már bevett gyakorlat, most viszont nálunk is lehetővé vált a használata. A közelmúltban módosították ugyanis a gyalogátkelőhelyek kialakítására vonatkozó szabályokat – mondta el a témában tartott csütörtöki sajtótájékoztatón Badány Lajos, Miskolc alpolgármestere.
– A miskolci városvezetés mindig is elkötelezett volt a közlekedés biztonságát javító intézkedések bevezetése mellett. Ezért is csatlakoztunk a Közlekedéstudományi Egyesület felhívásához, amely különböző szemléletformáló, illetve operatív beavatkozásokat is javasolt a közlekedési kultúra napja alkalmából. Ezek egyike volt a megállást jelző szaggatott vonalak alkalmazása a miskolci gyalogátkelőhelyeknél – hangsúlyozta.
A statisztikák szerint a gyalogosgázolások nyolcvan százaléka zebrán következik be. „Ez a gyalogátkelőhely előtt öt méterre felfestett szaggatott csík párhuzamos közlekedés esetén kölcsönösen javítja az észlelést. Mind a belső sávban érkező gépjármű, mind pedig a járdáról lelépő gyalogos számára, hiszen a külső sávban megálló gépjármű nem takarja ki a rálátást” – részletezte az alpolgármester.
Az újfajta felfestések alkalmazását a Kerékpáros Miskolc Egyesület (KME) is szorgalmazta, az első átalakított gyalogátkelők helyszínét velük együtt választotta ki az önkormányzat.
– Az jól látható, hogy a járművezetők annak ellenére is értik a szaggatott vonal jelentését, hogy eddig semmilyen tájékoztatás nem történt ezzel kapcsolatban. Tavaly Miskolcon hatan haltak meg a város területén közlekedési balesetben. Ez a húsz évvel ezelőtti adatokhoz hasonlítva kevésnek tűnhet, de a cél nyilván az, hogy senki se veszítse életét közlekedés közben. Ezt segíti ez az apró módosítás, ami még csak nem is kerül sokba, mégis életeket menthet – hangsúlyozta Kunhalmi Zoltán, a KME elnöke.
Az önkormányzat és az egyesület egyébként további tizenkét gyalogátkelőhely átalakítását tervezi, elsősorban olyan útvonalakon, ahol a párhuzamos közlekedés miatt erre szükség lehet, illetve forgalmas iskolák, közintézmények közelében is.
A Kerékpáros Miskolc Egyesület illusztrációs képeket juttatott el szerkesztőségünkhöz, melyeken bemutatják, miért hasznos az újfajta felfestés.
Az autós szemszögéből:
A gyalogos szemszögéből: