Elektromos buszokkal a karbonsemlegességi célok elérése felé

Mit kínálhat egy élhető, szerethető, okos város a polgárainak? Ezt a kérdést járták körbe pénteken neves előadók a „Múlt és jövő: Városi közösségi közlekedés újratervezve!” című rendezvényen, melyet a Magyar Logisztikai Egyesület szervezett a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban. Az előadásokat követően a résztvevők kipróbálhatták az elektromos Ikarus autóbuszt.

A Közlekedés Kultúra Napja – rendezvénysorozat részeként megtartott konferencián az előadók széleskörű tájékoztatást nyújtottak a témában, hol tartunk most a mobilitás és a környezettudatosság tekintetében.

A rendezvényen köszöntőt mondott Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke. Zsigmond Gábor, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese bemutatta az elektromos autóbusz-közlekedés múltját és jelenét. Takács Zoltán, az Innovációs és Technológiai Minisztérium főosztályvezetője a 2021-2027. között elérhető európai uniós forrásokról és felhasználásukról beszélt.

A rendezvényen részt vett még Huszár Richárd, a HUMDA Zrt. zöld mobilitás igazgatója, Szedlmajer László, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese, Ruzsa Csaba, Pécs alpolgármestere és Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt vezérigazgatója. Tankó Zoltán előadásában bemutatta az elektromos hajtás jellemzőit, és a szkeptikusok által képviselt ellenérveket. Kijelentette, hogy a töltőhálózat kiépítéséhez a technológia rendelkezésre áll.

Az energiafelhasználást és az -előállítást szinkronba lehet hozni akkumulátoros energiatároló rendszerek üzembe állításával és ezekhez akár napkollektoros erőműveket is lehet kapcsolni. Pozitívumnak nevezte még a használt akkumulátorok felhasználhatóságát az energiatároló rendszerekben. A vezérigazgató kiemelte, hogy Európa az energiafüggetlenség irányába tesz lépéseket, melyhez egyértelműen zöld technológiára van szükség.

Tankó Zoltán hangsúlyozta: „Van napunk, szelünk, atomerőművünk, mely tiszta villamosenergiát képes előállítani károsanyag-kibocsátás nélkül.” Leszögezte, az elektromos áram lehet egyértelműen a jövő meghatározó energiahordozója. A városi járművek várhatóan mind elektromos hajtásúak lesznek, az új technológiákkal pedig új piaci lehetőségek nyílnak az Ikarus számára. Elmondta, az Ikarus fejlesztőmérnökei a hagyományt a modern tudással ötvözik az elektromos buszok tervezésénél és gyártásánál. „Innováció a tradíciónk!” – emelte ki Tankó Zoltán.

A környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve elmondta, a buszok rozsdamentesek, ez hatvan százalékkal kevesebb vegyszerfelhasználást jelent a gyártás során. A gyártási technológia is környezetbarát. „Ezek a buszok már nem csak Magyarországon, hanem Németországban is futnak.” – mondta el a cégcsoport vezérigazgatója, aki beszédében kiemelte, hogy nem tartanának itt, ha nincs a Zöld Busz Program.

Tankó Zoltán a múzeum előtt bemutatta az Ikarus alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszát, mely nyolcvanhat utas egyidejű szállítására alkalmas, és egy feltöltéssel háromszáz kilométert képes megtenni. Ezek a buszok nem terhelik a környezetet, ez egy hatalmas lépés a karbonsemlegességi célok elérése felé. A légkondicionált Ikarus 120e elektromos autóbuszok kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel, valamint USB-töltővel biztosítják az utasok kényelmét és biztonságos közlekedését.