A minőségi módon megvalósult Liget Projektnek mindenképpen lesz határa a Rákosrendező környéki vasút rozsdaövezet rekonstrukciójára – jelentette ki portálunknak Lázár János pénteken, a Városligetben tartott sajtótájékoztatót követően. Az építési és közlekedési miniszter kifejtette, 2010-től fogva egy olyan városrehabilitációs tervet képvisel, amelyben egy zöld folyosó kapcsolná össze a Nyugati pályaudvart az Állatkerttel és a Városligettel.
Portálunk érdeklődésére Lázár János arról beszélt, 2010 óta képviseli azt az álláspontot, hogy
a Nyugati mögötti területet, amely az Állatkertig tart, az állatkert mögötti Rákosrendezőt és a Városligetet egy egységes fejlesztési programnak kell tekinteni, egy új városrehabilitációs programként kell kezelni.
Úgy vélte, a korábbi MÁV területeken a Nyugati pályaudvar mögött és Rákosrendezőn lehetőség nyílhat egy jelentős zöldfelületi rekonstrukcióra és újabb zöldfelületek megépítésére.
Úgy vállaltam el a Rákosrendező rendbetételét, hogy ragaszkodtam ahhoz, hogy erre lehetőséget kapjak, bármilyen ingatlanfejlesztés is lesz
-emelte ki, hangsúlyozva, a Rákosrendező területén elterülő 267 ezer köbméternyi szemét helyét többek között egy közpark fogja átvenni. Hozzátette, a Nyugati mögött megvalósítandó fejlesztési program keretében pedig össze lehetne kapcsolni a Nyugatit az Állatkerttel, és az Állatkertet meg az értelemszerűen a Ligettel.
EGYELŐRE NINCS FORRÁS A NEMZETI GALÉRIA MEGÉPÍTÉSÉRE
Lázár Jánost a jelentős beruházási stop kapcsán arról is kérdeztük, mikor számíthat arra a Liget Projekt, hogy kellő forrás jut a befejezésére. A miniszter kiemelte, a magyar kortárs képzőművészet szempontjából nélkülözhetetlen az új Nemzeti Galéria megépítése, hiszen az nem csak kiállító pont, hanem a kortárs képzőművészet találkozási pontja és együttműködési kerete is.
Ennek szimbolikus épülete kell legyen egy új, modern nemzeti galéria. Ennek az épületnek kész vannak a tervei, kiviteli terve van, építési engedélye van. A megvalósítási költsége, azaz 200 milliárd forint azonban nem áll rendelkezésre a költségvetésben
– emelte ki, megjegyezve, nagyobb társadalmi támogatottsággal könnyebb lenne a költségvetést úgy alaktani, hogy a program megvalósuljon, a jelen pillanatban a megvalósítási költsége
Aki jó képzőművészeti életet szeretne Budapesten, és jó galériát, az támogassa ezt a programot. Szerintem hiányzik ez az ékkő még innen
– fogalmazott.
KÉT BUDAPESTET ÉRINTŐ VASÚTI MEGÁLLAPODÁS SZÜLETHET A KÍNAIAKKAL
A minisztert végezetül Hszi Csin-ping kínai elnök magyarországi látogatása kapcsán kérdeztük arról, milyen a közlekedéssel kapcsolatos szerződések is születtek ennek alkalmából a két ország között. Lázár János elmondta, jelentős esélye van annak, hogy két vasúti program valósulhat meg kínai részvétellel, mind a kettő Budapestet érinti. Egyrészről a repülőtér és a belváros összekapcsolása, másrészt a budaiak és a pestiek szempontjából kulcskérdésnek tekinthető a V0-ás megépítése. A V0-ás körgyűrű a Budapest-Belgrád vasútvonal folytatása lenne, és képes lenne arra, hogy a teherforgalmat levegye Budapestről, ezzel Dél-Budát lehetne mentesíteni a jelenlegi zajterheléstől és attól az ártalomtól, ami ennek az iszonyú mennyiségű tehernek az átutaztatását jelenti. Lázár János kitért arra, Magyarország részben a kínaiakkal, részben a németekkel való együttműködés hatására néhány éven belül évi 800 ezer darab járművet fog gyártani. A károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében az autógyártó vállalatok elkötelezték magukat, hogy nem közúton, autópályán szállítják az elkészült járműveket, hanem vasúton.
Ez azt jelenti, hogy amit legyártunk Debrecenben és Szegeden és Kecskeméten, azt Nyugat-Európában vasúton kell elvinni. Ez jelen pillanatban csak Budapesten és csak a Déli Körvasúton keresztül lehetséges. Ha segíteni akarunk Budapestnek, akkor szükség van a V0-ás szakaszra
– fogalmazott a miniszter, kiemelve, ez összességében egy 6-7 milliárd dolláros projekt, amely külső finanszírozás nélkül nem megoldható.
Vezetőkép: Hatlaczki Balázs/PS