A Közlekedés Kultúra Napján rendezett parkolótanodát Szegeden a Golf Autósiskola, ez már a második ilyen kezdeményezés volt – és ugyancsak sikeresen zárult. A szabadidejüket áldozó autós oktatók türelmesen instruálták az Etelka sori rutinpályán az ismétlésre, finomításra vágyó jelentkezőket.
– Május 11-én volt a Közlekedés Kultúra Napja, amiről az autózással foglalkozóknak mindenképpen meg kellett valamivel emlékezni. Mivel szombatra esett, ezért összekötöttük egy hagyománnyal – mondta portálunknak Majoros Gabriella, a szegedi Golf Autósiskola oktatója. Hozzáteszi, munkája során a várost járva sokszor találkozik parkolási problémákkal küzdő autósokkal.
Beharangozó
Háromféle sofőr van: amelyik tud parkolni, amelyik nem tud, és amelyik nem mer parkolni. – Tavaly volt egy ötletem, hogy tanítsuk meg a sofőröket rendesen parkolni. Mindenkinek a saját lelkiismeretére bíztuk, hogy eljön-e. És mivel divatos kifejezés a workshop, így ezt a fantázianevet adtam neki – emlékezett vissza kezdetekre.
Ha nem parkol be magától, majd beparkol Tőled! – ezzel a munkacímmel posztolta kezdeményezését közösségi oldalán Majoros Gabriella szegedi autósoktató, aki kollégáival 2023 márciusában a Vadkerti téren várta mindazokat, akik úgy érezték, hogy van ugyan vezető vezetői engedélyük, de nem megy magabiztosan a parkolás.
Idén már azzal a Golf Autósiskolával együtt szervezték meg az eseményt, ahol oktat. A sikeres rendezvényhez nem kellett más, mint, oktatók, autósok, ügyességi és rávezető feladatok, néhány bója, kreativitás és persze szép idő. Május 11-én Szegeden az Etelka sori gyakorlópályán ehhez minden összejött ehhez.
Majoros Gabriella Baró Ágnest instruálja
A jelentkezők nem titkolták, hogy szívesen fejlesztenék a tudásukat, hiszen például a motorosoknak is vannak frissítő rendezvények. Különben is sokszor keresik meg az oktatókat olyanok, akik évek óta nem vezettek és szívesen frissítenék fel a tudásukat. Most ennek a rutin részét egy kisebb rendezvényen belül, ingyen megkaphatták.
A Parkoló Workshop 2.0 egy parkolással, várakozással kapcsolatos tesztlappal kezdődött. Kiderült, hogy ez a tudás is megkopott már, ezért jó volt átismételni. Aztán indulhatott a konvoj.
– A felvezető autó én voltam, és a jelöltek követtek a feladatok végrehajtásában. Lassú menet, egészen lassú menet, szlalom, hátra szlalom. Aztán ügyességi, megközelítős feladatok, durrantak a lufik, volt mosoly és kacagás. Az oktatók tapasztalhatták, hogy egészen jól érzik az autójuk méretét az alkalmi tanulók, bár a gesztenyetaposó feladatnál néhányan szélesebb nyomtávot saccoltak a kocsijuknak. De aztán minden gesztenye kilapult – mesélte vidáman a programpontról lemaradó Autószektornak Majoros Gabriella.
Rácz Roland és Leszkó Anikó
A feladatok közben a szakoktatók apró utasításokat, ötleteket, támpontokat adtak, hogyan egyszerűbb és célszerűbb a feladatok megoldása, mire kell, érdemes figyelni és hogyan lehet korrigálni, ha szükséges. Volt, aki töredelmesen bevallotta, inkább a nagyobb helyeket választja, vagy a bevásárló központokban távolabb, a gyérebb foglaltságú helyekre parkol.
Összességében egy vidám, hasznos, tartalmas délelőtt volt, amit a program második felében a helyszínre érkező tudósító – e sorok írója – is meg tud erősíteni. Praktikusan az volt a jó, ha valaki saját autójával hajtotta végre a feladatokat, de aki nem járművel érkezett, az sem maradt hoppon.
Rácz Roland például saját oktató autójába ültette be Leszkó Anikót és úgy gyakorolták a parkolást. Majoros Gabriellát egy Mercedesben fotóztuk, amikor éppen Baró Ágnest instruálta. Szentesi Eszter egy kék Volkswagen Golffal ügyeskedett, a manővereket Fenyvessy Balázs autós oktató felügyelte, de nem volt igazán sok dolga.
Szentesi Eszter manőverét Fenyvessy Balázs „felügyeli”
Több oktatónak is felvetettem, hogy ma már egyre több autóban ott van extrakén vagy az alapfelszerelés részeként az automata parkolássegítő rendszer, de viszonylag kevesen használják a való életben. Majoros Gabriella szerint jó, ha minden hatodik sofőr használja, neki egy ilyen ismerőse van, ő a méretes Insignia kombival parkol ilyen segítséggel. –Az én autómon meg körbe van üveg, ez az extra – teszi hozzá mosolyogva az oktató.
A Golf Autósiskola pedig nemcsak az oktatók tudásának átadásával, hanem az iskolánál felhasználható kuponokkal is gazdagította a vállalkozó kedvű autósokat. Hell Tamástól, az iskola vezetőjétől megtudtuk, 18 szakemberrel dolgoznak, közülük nyolc kizárólag náluk oktatja a tanulóvezetőket. Az iskolát még szülei alapították családi vállalkozásként 1996-ban.
Kistelekről indultak, majd sikeresen „piacot szereztek” Szegeden is, ugyanakkor máig szerveznek kitelepülős tanfolyamokat a kisvárosba. Az édesanya, Hell Antalné még ma is aktív, olyannyira, hogy éppen egy csapdában gyakorlatozott, amikor fiával beszélgettünk.
Hell Antalné és fia, Tamás
– Ez a csapda nem vizsgafeladat, ugyanakkor a szűk helyre történő bekanyarodással, majd az onnan minél kevesebb hátramenet kapcsolással való kiszabadulással jó gyakorlat – magyarázta az iskolaalapító. Majd azon melegében kölcsönkérte az Autószektor tesztjárművét, a Molnár Autóház tisztán elektromos Renault Megane modelljét és azzal is megcsinálta a csapdát. Ráadásul ügyesebben, mint e sorok írója…
Bátorságán fellelkesedve több oktató is ment egy-egy rövid kört a normál autóhoz hasonlítva brutális gyorsulásra képes „villamossal”. Volt, aki csak automata váltós kocsit vezetett, tisztán elektromos modellt a Renault előtt nem.